top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תMama in Style

המדריך השלם לבדיקות פוסט-הריון

*המידע בפוסט זה איננו מהווה המלצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית, אלא רק מידע כללי בלתי מחייב*


נשים בהיריון זוכות למעקב צמוד במהלך כל תקופת הלידה בכל הקשור בבריאותן ובבריאות התינוק. אנחנו מקבלות מידע מפורט לגבי כל הבדיקות שעלינו לערוך במהלך ההיריון, אבל לצערי לא כך הם הדברים לאחר הלידה.


מלבד המשפט הקטן שנאמר לי על ידי האחות ששחררה אותי מבית החולים בסגנון "תצטרכי ללכת לרופא שליווה אותך במהלך ההיריון לאחר 6 שבועות על מנת שיבדוק אותך" לא קיבלתי שום מידע נוסף.





אז מה בעצם עלינו לבדוק לאחר הלידה?

בדיקה אצל הרופא שערך את מעקב ההיריון שלך: כמו שאותה אחות בבית החולים אמרה, לאחר 6-8 שבועות ממועד הלידה תדרשי להגיע לבדיקה אצל הרופא שערך את מעקב ההיריון שלך. במהלך אותה בדיקה הרופא עורך אולטרסאונד על מנת לבדוק את מצב הרחם. בנוסף הוא בודק את מצב התפרים (במקרה של קיסרי) לראות שהם מתאחים כמו שצריך (ראו בעניין "ניתוח קיסרי, הרע במיעוטו" - וזה היה הרבה פחות נורא מאיך שהוא תיאר את זה). ככל וילדת לידה טבעית והיית זקוקה לתפרים בפירנאום, הרופא יבדוק גם את מצב התפרים וההתאחות.


במידה ואת מעוניינת לחזור להתאמן / להתחיל להתאמן, זהו הזמן הנכון לבקש מהרופא אישור רפואי המאשר לך זאת - דבר שהוא לא פחות חשוב מהבדיקות הרפואיות הנדרשות, כי זה אחד מהדברים שיגרמו לך להרגיש טוב עם עצמך (אמנם יהיה לא קל בהתחלה אבל זה ישתפר עם הזמן- ראו בעניין זה את הפוסט "קילוגרמים של לחץ").


כמו כן זוהי גם ההזדמנות להתייעץ עם הרופא בעניין אמצעי מניעה.


בדיקה אצל פיזיותרפיסט לרצפת האגן- על הבדיקה הזאת לא המליץ לי אף אחד כולל הרופא שביצע את מעקב ההיריון שלי וגם לא האחיות בבית החולים, אלא מדריכת החוג לליווי ההתפתחותי אליו נרשמתי עם אמה. היא ייעצה לי וליתר האמהות הטריות שהשתתפו בחוג, להיבדק על ידי פיזיותרפיסט וזאת כדי לוודא שרצפת האגן לא ניזוקה במהלך ההיריון.


בדיקת היפרדות בטנית: בדיקה זו נעשית על ידי רופא או על ידי פיזיותרפיסט והיא בעיקרה נועדה לבדוק האם הרקמה המחברת בין שריר הבטן הימני ולשריר הבטן השמאלי נחלשה או נמתחה במהלך ההיריון עד כדי קריעה. חשוב לבדוק את קיומה של היפרדות כדי לטפל בה באמצעות תרגילים שונים המותאמים לחומרת ההיפרדות וכן על מנת לקבל הנחיות לגבי דברים שמהם יש להימנע מביצועם או אופן ביצוע פעולות פשוטות יומיומיות שנועדו להקטין את הסיכוי להחמרת ההיפרדות.


בדיקת ראיה: במהלך ההיריון גוף האישה עובר לא מעט שינוים, ביניהם שינוים באיכות הראיה. לכן מומלץ לנשים לאחר לידה לעשות בדיקת ראיה כחודשיים- שלושה לאחר הלידה.




בדיקה אצל רופא שיניים ושיננית: במהלך ההיריון נשים פוחדות ללכת לרופא שיניים לצורך טיפולים. כך שאם גם את עשית את זה (אני אישית עשיתי), גשי לבדיקה על מנת לבדוק את מצב השיניים שלך ואת הצורך בטיפולים (מחזיקה לכן אצבעות שלא תצטרכו).


אשר לשיננית, גם את ההמלצה הזאת קיבלתי ממנחת הקורס לליווי התפתחותי, אשר ייעצה לנו ללכת לשיננית לאחר הלידה שכן לדבריה נשים לאחר לידה יוצרות יותר אבנית מבדרך כלל. אני אישית קבעתי תור לשיננית לאחר הלידה בעקבות אותה המלצה, ולא היו שינויים לעומת המצב שלפני הלידה (כך שיתכן וזה נורא אינדיבידואלי).


אז בנות, אני יודעת שלצאת מהבית לאחר הלידה זה דבר לא פשוט, בטח לא כשזה לצורך בדיקות, אבל אל תזניחו את עצמכן, הבריאות שלכן חשובה. אתן צריכות להיות חזקות ובריאות כדי לטפל באוצרות הקטנים שלכן.


פרופיל ויטמנים ובדיקת דם: צריך וחשוב לבקש בדיקת דם בין שלושה לשישה חודשים אחרי ההריון ובמיוחד לבדוק את מצב הויטמנים. הגוף עבר הרבה שינוים והאינדיקציה הזו יכולה להיות קריטית להבנת תהליכים שעוברים עליך בחודשים שאחרי הלידה.




288 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page